Pont de Sadernes, a l'Alta Garrotxa

Obrers treballant a la carretera el 18 de juliol de 1936. Nike Air Max 95 Prem Tape Dame Foto: J.Turon

Molt poca gent coneix la història del pont de Sadernes. No ens referim al pont de pedra que travessa el riu Llierca entre Tortellà i Sadernes, portada de moltes fotografies de l’Alta Garrotxa, sinó d’un pont més petit i humil construït a l’any 1898. L’any 1935, la Generalitat Republicana va promulgar i redactar un projecte per millorar el camí veïnal entre Montagut i Sadernes. Les obres van començar aquell mateix any . Nike Free Run 5.0 Goedkoop Nike Air Max 90 Honeycomb Dame El projecte arribava fins al Pont de Valentí i tenia una longitud de 8km i una amplada de 5 metres. Tenia un pressupost de 429.710,02 pessetes i comptava amb la construcció de diversos ponts de formigó armat. Air Max 2015 Wit Goedkoop La justificació de la construcció de la carretera de Sadernes era per millorar les comunicacions dels habitants que vivien a la Vall de Sant Aniol i Talaixà, tenir una bona via per extreure les riqueses naturals d’aquell indret, principalment forestals i per facilitar l’accés amb cotxe dels primers pioners del turisme. Nike Air Max Lunar 90 Dame Poc s’ho devien imaginar les autoritats de l’època que l’accés amb cotxe és un dels greus problemes actuals que pateix aquest sector de l’Alta Garrotxa, sobretot per Setmana Santa i estiu, que és quan hi ha més aglomeracions de gent. Nike Air Huarache Dame Per sort, durant aquestes èpoques es restringeix l’accés motoritzat a aquest indret i ja no hi ha els col•lapses que hi havia fa uns anys. Tornant a la història del pont, a Sadernes la carretera havia de passar per sota el poble, aprofitant el camí carreter vell que hi havia i també un pont que s’havia construït a l’any 1898, sobre el Torrent de Can Galceran. Nike Air Max 2016 Heren

El pont és de pedra encimentada i la volta d’obra. Té una alçada de 6m, una llargada de 12m, una amplada de 4’75m i el diàmetre de l’ull fa uns 3m. NIKE AIR MAX 2017 HEREN DAME LOVERS ZWART WIT A l’estiu del 1936, els treballs es trobaven a sota Sadernes, a prop del pont. Nike Air Max 90 Dames Air Max 2015 Flyknit Goedkoop S’havien fet uns 6km. En esclatar la Guerra Civil, les obres es van aturar. Els obrers van haver de canviar els pics pels fusells. En acabar la guerra, hi havia altres obres més prioritàries a refer i a més el nou poder era contrari a establir bones comunicacions amb França. Per acabar-ho d’adobar, l’aiguat del 18 d’octubre del 1940 en va fer de les seves en aquest punt i va provocar greus esllavissades de terra, fent caure feixes, arbres i camí riu avall, deixant el terreny descarnat a plom arran del pont. Les obres es van reempendre a mitjans dels anys 40, modificant el traçat del 1935 pel que es fa actualment amb cotxe. Això va fer caure el pont en l’oblit i en l’actualitat cal fer una forta “embardissada” per accedir-hi. Sorprenentment, i tot i tenir més de 100 anys i alguna esquerda, l’estructura s’aguanta ferma. Air Max Tailwind 8 Goedkoop Per damunt seu, ja no hi poden circular vehicles, perquè la bardissa i els arbres l’han ocu És una llàstima que indrets com aquests caiguin oblidats després de tot l’esforç de les persones que hi van participar. Aquest patrimoni es mereix ser restaurat i conservat, si més no per preservar la memòria de tots els seus protagonistes.